Het vertellen van het verhaal van je bedrijf aan klanten is een krachtige manier om een diepere band te creëren. Door je verhaal te delen, geef je klanten namelijk inzicht in wie je bent, waar je voor staat en wat je drijft. Het is dan ook iets wat veel bedrijven graag op de homepage van hun website zetten. Echter, het is nog maar de vraag of dit altijd goed overkomt. In deze blog vertellen we je hoe je een verhaal vertelt wat echt aankomt. Benieuwd? Top, lezen maar!
1. Begin met je oorsprong
Een goed verhaal begint vaak met een inleiding over hoe het allemaal begon. Wat was de inspiratie of het probleem dat je wilde oplossen? Wat waren de eerste stappen die je hebt gezet? Door te delen hoe je begonnen bent, geef je klanten context en laat je zien dat er passie en inzet achter je bedrijf schuilt.
Tip: bedenk tegelijkertijd ook hoe je het wilt overbrengen. Een lange lap tekst zal waarschijnlijk vrij ‘saai’ overkomen. Daarentegen zou je er voor een animatiefilm laten maken kunnen kiezen. Dit is toegankelijker, aantrekkelijker om naar te kijken en blijft ongetwijfeld beter hangen bij de klant.
2. Vertel over je missie en visie
Een belangrijk onderdeel van je verhaal is je missie en visie. Dit geeft klanten een idee van wat je op de lange termijn wilt bereiken en waar je waarde aan hecht. Het kan eveneens helpen om klanten aan te trekken die zich kunnen vinden in dezelfde idealen en waarden.
Bijvoorbeeld: Onze missie is om milieuvriendelijke producten toegankelijk te maken voor iedereen. We streven ernaar om een wereld te creëren waarin duurzaamheid de norm is, niet de uitzondering.
3. Deel je uitdagingen en overwinningen
Mensen houden van verhalen waarin de hoofdpersoon obstakels moet overwinnen. Door de uitdagingen die je hebt overwonnen te delen, laat je zien dat je een authentiek en menselijk bedrijf bent. Bovendien kunnen klanten zich vaak in deze uitdagingen herkennen, wat een gevoel van verbondenheid kan creëren. Die authenticiteit kan je trouwens ook in zo’n animatiefilm van bijvoorbeeld Phil & Flo veel beter naar voren laten komen dan in een lap tekst, omdat je daarin veel creatiever kan zijn.
4. Laat je werknemers zien
Klanten vinden het interessant om te weten wie er achter de schermen werkt. Door je team voor te stellen, maak je het verhaal persoonlijker en menselijker. Dit laat zien dat je bedrijf niet zomaar een anoniem gezicht is, maar bestaat uit toegewijde mensen met unieke vaardigheden en persoonlijkheden.
Bijvoorbeeld: Ons team bestaat uit gepassioneerde vakmensen die elke dag hun hart en ziel in hun werk steken. Van onze creatieve ontwerpers tot onze zorgvuldige productiemedewerkers, iedereen draagt bij aan ons gezamenlijke doel.
5. Het product
In plaats van je producten of diensten simpelweg op te sommen, kun je ze introduceren als een oplossing voor een probleem of behoefte. Vertel hoe jouw producten of diensten het leven van klanten kunnen verbeteren en geef voorbeelden van klanten die baat hebben gehad bij wat je aanbiedt. Het gaat er toch uiteindelijk om dat je een product verkoopt, in welke vorm zich dat dan ook mag aannemen!
Conclusie
Het delen van het verhaal van je bedrijf gaat verder dan simpelweg vertellen wat je doet. Het gaat om het overbrengen van je passie, uitdagingen, successen en toekomstplannen. Wanneer je alles op een verhalende manier communiceert, creëer je een emotionele connectie met je klanten. Dit zorgt niet alleen voor loyaliteit, maar ook voor een dieper begrip van wie je bent en wat je bedrijf uniek maakt. Nou, lekker mee aan de slag gaan dus. You got this!