Hier moet je op letten als je een webshop wilt starten

Geld verdienen met online verkoop lijkt een snelle en simpele manier om geld te verdienen. Maar toch komt er veel bij kijken. Je moet ervoor zorgen dat je een veilige website hebt en dat de producten die je gaat verkopen voldoen aan de verwachtingen die de klanten hebben. Een webshop beginnen terwijl je niet aan deze voorwaarden voldoet is zinloos. Dan doe je investeringen die je niet terug gaat verdienen en is je avontuur gedoemd te mislukken. Denk dus ook goed na welke producten je online wilt gaan verkopen. Onderzoek de doelgroep en de al bestaande concurrentie. Pas als je het idee hebt dat een webshop kans van slagen kan hebben is het zaak om hier verdere stappen in te zetten.

Laat een aantrekkelijke webshop bouwen

Een webshop bouwen is geen eenvoudige zaak. Je moet aan veel dingen denken. De webshop moet overzichtelijk zijn en toegankelijk. Een bezoeker moet snel kunnen vinden wat hij zoekt, anders gaat hij naar de concurrent. Ook moet het gaan om producten die een bepaalde doelgroep aanspreken. Op die doelgroep moet de website ook gericht zijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om vrouwen tussen de 30 en de 50, liefhebbers van buitensporten, kinderen tot 12 jaar of mensen die zakelijk vliegen binnen Europa. De uitstraling en de manier waarop de bezoeker wordt aangesproken moet de doelgroep aanspreken. Die zal zich daardoor des te sneller thuis voelen en hopelijk een aankoop doen.

Zorg voor een veilige betaalomgeving

Vrijwel elke webshop werkt op basis van vooruitbetaling. De bezoeker betaalt zijn bestelling en pas dan wordt die verstuurd. Dat betekent dat de klant zijn gegevens moet doorgeven van bankrekening of creditcard. Zorg ervoor dat dit altijd via een beveiligde verbinding gebeurt. Gebruik VPN om ervoor te zorgen dat criminelen de betaalgegevens niet in handen kunnen krijgen om daar misbruik van te maken. Bied ook altijd meerdere betaalopties aan zoals iDeal, creditcard of Klarna (achteraf betalen).

Zorg voor een actuele webshop

Zorg ervoor dat je de producten in je webshop ook daadwerkelijk kunt leveren. Een klant raakt zeker gefrustreerd als hij een artikel heeft besteld en je moet vervolgens laten weten dat dit helaas uitverkocht is en dat je geen idee hebt of en zo ja wanneer het weer leverbaar is. Koppel bij voorkeur je voorraadbeheer aan de webshop. Zo wordt op de website meteen een melding gedaan als een artikel niet leverbaar is. Verwijder producten die je niet meer kunt leveren direct van je website zodat klanten die ook niet meer kunnen vinden. Probeer bij een uitverkocht artikel altijd direct en vergelijkbaar alternatief te bieden. Zo is de kans aanwezig dat de bezoeker alsnog een bestelling doet. Houd klanten ook altijd goed op de hoogte van het verloop van hun bestelling. Verstuur altijd een Track & Trace code zodra een pakket aan een vervoerder is overgedragen.

Vorige

Veel onderweg? Zo besteed je je tijd nuttig dankzij de smartphone!

Volgende

Efficiëntie verhogen met automatische transcriptie

Latest from Blog