Wat is een borstelloze motor precies en waarom zou je hiervoor moeten kiezen?

Je hebt het vast wel eens ergens zien staan: een borstelloze motor. Je vindt ze in de modelbouw, maar ook in ventilatoren en pompen. Met name bij radiografisch bestuurbare voertuigen is dit type motor inmiddels vrij gangbaar geworden. Maar wat houdt dit precies in en waarom is deze techniek zo populair?

Het verschil in techniek

Het ligt voor de hand dat er kennelijk ook een motor met borstel bestaat, als we spreken van een borstelloze motor. En inderdaad: we noemen dit type een geborstelde motor. Zo’n motor bevat een borstelapparaat dat ervoor zorgt dat elektrische energie omgezet wordt in mechanische energie of omgekeerd. In het eerste geval spreken we van een elektromotor en in het tweede geval van een generator. Bij een borstelloze motor roteert een magneet door de richting van de magnetische velden te veranderen. Die magnetische velden worden gegenereerd door de omringende stationaire spoelen. Om de rotatie te regelen, pas je de grootte en richting van de stroom in deze spoelen aan. Deze techniek wordt bijvoorbeeld toegepast in de Traxxas Rustler, een van de meest populaire op afstand bestuurbare raceauto’s van dit moment.

Een logische keuze

Voor een radiografisch bestuurbaar racevoertuig zijn doorgaans twee zaken specifiek van belang: een hoge snelheid en een flexibele besturing. Juist op deze twee eigenschappen scoort de borstelloze motor aanzienlijk beter dan de geborstelde motor, die weer andere positieve eigenschappen heeft. Met name vanwege de combinatie van snelheid en wendbaarheid is de borstelloze motor inmiddels min of meer de standaard geworden voor radiografisch bestuurbare voertuigen. Niet zo gek natuurlijk, want als je een race wilt houden met iemand die zijn nieuwste XRT Traxxas inzet, kun je daar natuurlijk alleen tegen concurreren als je zelf ook een voertuig met een motor van vergelijkbare kwaliteit hebt. Met andere woorden, de ontwikkelingen in de markt hebben ervoor gezorgd dat er eigenlijk nog maar één logische keuze op dit gebied te maken valt.

Topsnelheid

Het racen met een radiografisch bestuurbaar voertuig is een populaire hobby, waarbij snelheid vaak de hoofdrol speelt. Er bestaat een voertuig dat een topsnelheid van 338 kilometer per uur heeft gehaald; de Black Knight. Dit is echter een voertuig met een raketmotor erin en dat is voor een hobbyist natuurlijk geen optie. Met een doorsnee racemonster, al dan niet zelf gebouwd, haal je wel gemakkelijk de 100 kilometer per uur.

Vorige

5 voordelen van een Hapro dakkoffer: ontdek het nu!

Volgende

Hoe werkt een elektrische auto?

Latest from Blog