De veiligheid van bedrijven waarborgen middels eHerkenning

a close-up of a match

Er wordt weleens gezegd dat wat alles op het internet staat, er nooit meer vanaf kan. Dat alles wat op het internet staat, door iedereen kan worden gevonden (zolang je maar je best doet). Je voelt je door dit soort uitspraken bijna niet meer veilig. En dat voelt gek, omdat steeds meer persoonlijke dingen tegenwoordig via het internet verlopen. Het aanvragen van een verzekering en het invullen van formulieren: allemaal plekken waar je persoonlijke gegevens invult. Maar wie zegt dan eigenlijk dat jij wel degene bent die dat invult en dat er dus geen identiteitsfraude wordt gepleegd?

Gelukkig zijn daar tegenwoordig tools voor. Deze tools controleren en verifiëren de identiteit van de persoon in kwestie die (bijvoorbeeld) ergens inlogt. Een voorbeeld van zo’n tool is eHerkenning. In dit artikel vertellen we je hoe de veiligheid van bedrijven middels eHerkenning wordt gewaarborgd.

eHerkenning uitgelegd

We beginnen maar even met het antwoord op de vraag ‘Wat is eHerkenning?’

In principe komt het erop neer op het volgende: eHerkenning is een digitaal systeem dat wordt gebruikt in Nederland om de identiteit van personen en organisaties online te verifiëren. Het stelt mensen en bedrijven in staat om veilig en betrouwbaar toegang te krijgen tot verschillende online diensten van de overheid en andere instanties, zonder telkens opnieuw persoonlijke gegevens te moeten verstrekken. Met andere woorden: het is soortgelijk aan de welbekende DigiD, maar dan voor bedrijven.

Gebruik

Het gebruik van eHerkenning zit waterdicht in elkaar. Kijk maar eens naar de stappen die worden gevolgd, bij het gebruik van de tool:

(Iemand van) een bedrijf vraag een inlog aan bij een dienstverlener, zoals een bank. De dienstverlener bevestigt de identiteit van de gebruiker (met o.a. een wettelijk identiteitsdocument) en verstrekt een soort digitale sleutel. Met deze sleutel kan een gebruiker vervolgens daadwerkelijk inloggen bij verschillende online overheidsdiensten.

Je maakt met eHerkenning dus op een hele veilige en efficiënte manier contact met bijvoorbeeld overheidsinstanties. Zaken worden hierdoor ook sneller en eenvoudiger geregeld, zonder dat je talloze keren moet inloggen.

Veiligheid op verschillende niveaus

Natuurlijk is veiligheid voor iedereen op elk level even belangrijk. Echter betekent dat niet dat er bepaalde niveaus van veiligheid zijn te creëren. Het ene systeem is namelijk het andere niet en dus zullen er uiteindelijk verschillen zijn op de uiteindelijke veiligheid. Op dit moment wordt bij eHerkenning gezegd dat het inloggen op niveau EH3 (of EH4) het veiligst is, onder andere vanwege de extra toegevoegde face-to-facecontrole.

Identiteitsfraude

eHerkenning, maar dus ook je DigiD bestaan voor de veiligheid van persoonsgegevens. Maar wat moet je eigenlijk doen als er op een manier toch identiteitsfraude wordt gepleegd? We geven je een aantal tips:

  1. Meld de fraude bij de politie
    Stap 1 is natúúrlijk om aangifte te doen bij de politie. Zo wordt de fraude gedocumenteerd en wordt je geholpen met het nemen van volgende stappen.
  2. Blokkeer je accounts
    Neem onmiddellijk contact op met de betrokken websites of diensten om je accounts te blokkeren of te laten herstellen.
  3. Waarschuw je bank
    Als informatie van je financiële gegevens is gestolen, dan is het sowieso handig om je bank te contacteren. Zij kunnen wellicht eventuele transacties blokkeren en daarmee je financiën beschermen.

We hopen dat je nu het belang van eHerkenning inziet en overweegt om ook jouw organisatie er bij aan te sluiten.

Vorige

Hoe verwissel je het bandje van een Apple Watch?

Volgende

Hier moet je op letten bij het cv van een software developer

Latest from Blog